Het is alweer 70 jaar na de uitzending van de eerste en baanbrekende Nederlandse zender de Nederlandse Televisie Stichting (NTS). De 21e eeuw is een radicaal andere media werkelijkheid dan die van het NTS.
Het is alweer 70 jaar na de uitzending van de eerste en baanbrekende Nederlandse zender de Nederlandse Televisie Stichting (NTS). De 21e eeuw is een radicaal andere media werkelijkheid dan die van het NTS. In het prille begin van de publieke omroep konden kijkers en luisteraars kiezen uit een beperkt aantal programma’s. Commerciële zenders lieten niet lang op zich wachten en introduceerden nieuwe concepten.
Tegenwoordig hebben media consumenten conventionele en moderne media tot hun beschikking. Deze democratisering en technologische ontwikkelingen hebben meer makers toegang tot deze exclusieve markt gegeven. De publieke omroep en tevens Made in Hilversum worden steeds minder relevant. Zo schoten satellietschotels net paddenstoelen uit de grond. Landsgrenzen en andere barrières hielden op te bestaan. Met buitenlandse zenders op het netwerk werd de wereld een stuk kleiner.
En toen kwam het internet dat tot op heden bijna alle industrieën blijft opschudden. Media consumenten komen lang niet meer thuis naar het beeldscherm of radio. Ze nemen de smartphone en andere draagbare toestellen overal en nergens mee. In een tijd waar in een huishouden naar meer schermen tegelijk wordt gekeken. Van samen kijken naar alleen kijken. Van hoge kijkcijfers voor live programma’s naar gedeelde kijkcijfers met uitzending gemist. Boegbeelden en favoriete programma’s zijn ingeruild voor influencers en vlogs. Kijkers worden makers.
Hoewel nepnieuws van alle tijden is zijn wij er nu veel meer bewust van. De geloofwaardigheid van menige omroepen en makers staan ter discussie. Nog meer dan ooit blijkt hoe belangrijk redactionele onafhankelijkheid is waarin onderwijsjournalistiek onder druk staat van o.a. opinies, actualiteit en sociale media. Het ledenbestand en adverteerders gaan achteruit doordat ogen en oren naar andere content kijken en luisteren dan voorheen.
Op alle gebieden van maker, omroep, netwerkbeheerder, toestel fabrikant tot consumenten ervaring is er veel vooruitgang geboekt. Informatie reist razendsnel, crossmediaal en is van steeds betere kwaliteit. Nederland is een geavanceerde informatiesamenleving en aandacht economie. Het is een ware strijd om de aandacht van de media consument met regelmatig wetswijzigingen, hervormingen en toezicht vanuit de overheid.
De 21e eeuw brengt ontzettend veel uitdagingen met zich mee. Uitblinken in zo een concurrerend medialandschap kan alleen maar met inzicht van veranderend kijkgedrag, beter begrip van multi- en crossmediale toepassingen, een verbindend karakter en innovatief vermogen. Dat naast de gewone doelstellingen zoals het maken van leuke programma’s. Televisie is o.a. het streven naar het overbruggen van verschillen tussen culturen waar mogelijk, uitdagen indien nodig en informeren zoals gebruikelijk.
Eigendom Nkonzo Media - Geschreven in 2021